Nutritie sanatoasa: reguli de baza pentru o viata ferita de boli

0
373

O viata sanatoasa are inevitabil la baza si o nutritie sanatoasa. Tot ceea ce consumam in fiecare zi, precum si comportamentul nostru nutritional are un impact direct asupra vietii nostre.


Contrar asteptarilor, nu este nevoie de reguli stricte sau de schimbari bruste pentru a vedea efectele. Mult mai eficiente sunt abordarile sistematice, adica o integrare a principiilor sanatoase de alimentatie in stilul nostru de viata.

Daca dorim sa beneficiem de un consult specializat, pentru a identifica in mod corect nevoile alimentare ale organismului nostru putem apela si la un nutritionist. Iata cateva dintre cele mai importante reguli pentru o nutritie sanatoasa:

Alege alimente de sezon


Abundenta de produse ne face dornici sa consumam aproape orice fruct sau leguma, in orice moment al anului. Chiar daca acest lucru este posibil, alimentele care nu sunt de sezon sunt in general crescute intr-un mod diferit decat cel natural.

Astfel, fructele si legumele de sezon dispun de cel mai ridicat nivel de nutrienti. Mai mult decat atat, incearca pe cat posibil sa cumperi alimente de la producatori locali.

Ore regulate de masa


O pondere insemnata a afectiunilor gastrice sunt provocate de mesele haotice, luate la intervale diferite de timp. Acest lucru nu doar ca are un efect nociv asupra siluetei, dar pot provoca si o serie de probleme de sanatate.

Este important asadar sa lasam stomacului un timp adecvat pentru a digera alimentele. De asemenea, si rontaitul intre mese duce la cresterea in greutate si la incetinirea proceselor metabolice.

Micul dejun, cea mai impotanta masa


In timpul noptii, organismul nostru functioneaza, prin urmare este normal sa simtim foame de dimineata si sa ne hranim. Chiar daca nu putem manca portii prea mari, este important sa mancam micul dejun.

O serie de studii au demonstrat ca cei care nu mananca de dimineata au un risc crescut de a lua in greutate si chiar de a dezvolta boli cardiovasculare. Daca obisnuiti sa beti cafea dimineata, se recomanda ca aceasta sa fie consumata dupa micul dejun.

Nu trebuie sa mancam prea mult inainte de culcare

Ideal, cina ar trebui luata cu 2-3 ore inainte de culcare, pentru a-i oferi organismului timp suficient pentru digestie. De asemenea, alimentele pe care le mancam seara trebuie sa fie usoare.

O alimentatie prea bogata in calorii seara ne va face sa dormim cu intreruperi si chiar ne va ingrasa.

Hrana trebuie sa aiba nutrienti importanti

Pe langa placerea pe care ne-o ofera mancarea, anumite feluri pe care le adoram, trebuie sa acordam atentie si beneficiilor nutritionale pe care aceasta ni le ofera. Aportul de energie/caloric nu este intodeauna cea mai mare problema. De fapt, lipsa hranei care sa contina nutrientii necesari organismului, ne face sa mancam mereu.

De exemplu, ar trebui mai degraba sa ne orientam catre alimente cu densitate nutritionala mare si sa evitam alimentele si preparatele cu calorii goale, care aduc o cantitate mare de energie, fara ca aceasta sa fie insotita de micronutrienti importanti.

Ca un ultim sfat, este de asemenea important sa ne ferim de execesele alimentare si sa ne ascultam cu atentie organismul. Totodata, invitatia la miscare este mereu valabila indiferent de varsta, greutatea sau de stilul de viata.